תוויות

יום שבת, 8 ביולי 2017

שלושה שירים עם כיפופים

כיפופי צלילים במפוחית


שלום ילדים!
רציתי להדגים איך באים לידי ביטוי כיפופים בשירים עבריים, שלא בדומה לבלוז קאנטרי וסגנונות אחרים, אנחנו מנגנים הרבה שירים מלודיים וצריכים לרוב לנגן צליל מכופף באופן ארוך מהנהוג בסגנונות אחרים.
מכיוון שכך, עלינו להגיע לטונאליות מדוייקת ולנסות לשפר את הגוון של הצליל עד למקסימום האפשרי מבחינתנו, מכיוון שצליל מכוף הוא לא צליל טבעי והוא מורגש מאד על הקו ה-"נקי" של המפוחית.
נוכל כמובן "ללכלך" את כל הצלילים באופן מוגזם, או לחבר את המפוחית למיקרופון ומגבר עם אפקט דיסטורשן ודומיו, אך זו לא המטרה - אנחנו מעוניינים בצלילים נקיים עם נגינה מזדמנת של צלילים "מכופפים" בהתאם לצורך בשיר.

חשוב להגדיש (להדגיש ביתר שאת) - יש לשוניות שלא ניתן לכופף, ונסיון עיקש לעשות זאת יפגע לכם המפוחית באופן בלתי הפיך. כדי להבין אילו לשוניות ניתן לכופף יחסית בקלות ללא שינוי פיזי של הלשוניות והלוחות שלהן, קיראו את שתי השורות הבאות:
כיפופי שאיפה: חורים 1,2,3,4,6
כיפופי נשיפה: חורים 8,9,10
ברמה עקרונית ומסתייגת, ניתן לכופף צלילים באופנים נוספים ולהגיע לכל המנעד הכרומטי של המפוחית, כולל אלו שעדיין חסרים לנו בכיפופים ה-"פשוטים". אומן מפוחית וירטואוז ידוע ביכולתו לנגן סולמות כרומטיים בסגנונות ג'ז, קלאסי ומוסיקת עולם, הוא האוורד לוי.

השירים

לו יהי (נעמי שמר) - כיפוף לה נמוך שחסר כבסיס לסולם
שירים עד כאן (נתן יונתן \ נחום היימן) - כיפוף לה נמוך וכן לה במול אמצעי כדי להרכיב צליל באקורד E7
התחלה חדשה (יעקב גלעד \ יהודה פוליקר) - כיפוף לה נמוך וכן לה במול נמוך כחלק ממעבר אקורד פה ל-פה מינור, שזה אומר ירידה של טון וחצי מסי עד כמעט סול.

סרטון הדגמה




נגינה מהנה ולהתראות בשיעורים הבאים!
צביקה

אין תגובות:

הוסף רשומת תגובה